שקרים יפים? דרכים מרעננות להציג נתונים יבשים

תוכן עניינים

עם יד על הלב- אם תפתחו עתון מלא וגדוש במילים, כותרות משנה ושוב מילים ועוד כותרות, ומהצד השני שלו תהיה כתבה מלווה בתרשים, תמונה או איור, מה תקראו קודם? משהו קורה לנו בעשורים האחרונים,ואנו מחפשים להבין, ללמוד ולהעשיר את עצמנו בתכנים שיהיו מלווים גם באמצעים חזותיים. מה זה אומר עלינו, וחשוב מכך, האם מידע שמורכב מאמצעים חזותיים הוא מספיק מעשיר ממש כמו דו”ח “יבש” או שורות ארוכות של סעיפים במסמך?

מפיחים חיים בישיבת המנהלים

דמיינו לעצמכם ישיבת מנהלים בארגון או החברה בה אתם עובדים. לצורך הדוגמה נחליט שהתרחיש הוא פגישה עם שותפים או משקיעים פוטנציאליים. חדר הישיבות עובר צחצוח, על השולחן מוכנה תקרובת יפה לעין ונעימה לחיך, המקרן נבדק והקטלוגים נערמים כבר בקצה השולחן. על כל קטלוג מוטמע לוגו החברה, בצבעים בוהקים שנדרשו חודשים ארוכים כדי להחליט על הצורה שלו, הסמל שלו ומה הוא אמור לשדר. ומדוע? מאחר ונלמד כי אייקונים ואינפוגרפיקות, מצליחים להעביר מידע באופן מושך יותר, מסקרן יותר ותשומת ליבו של האדם לו אנו מעוניינים להעביר מידע תהיה ממוקדת יותר.

בשנים האחרונות תופסים את מקומם של דו”חות, עדכונים, סיכומי פגישות או אפילו מאמרים בעיתון, איורים, ציוריםו תרשימי זרימה. הסיבה לכך היא כי נמצא שתשומת הלב היא מלאה יותר במידה ולטקסט כתוב מתלווה תרשים, או אפילו טוב יותר, התרשים מחליף את הטקסט. אולם, בחברה גדולה עם נתונים רבים, דוחות או פירוט שלבי פיתוח המוצר, האם באמת ניתן להסתפק בתרשים כדי למכור רעיון או לזכות בשותפות או מימון עסקי?

השימוש בגרפים או בטבלאות כדי להעבירמידע כמותי קיים כבר בכל חברה, ארגן ואפילו מוסדות פיננסים כמו בנקים או חברות להשקעות. גרף העמודות המוכר, או זה המפולח כ”עוגה”, הם כבר חלק בלתי נפרד מכל מסמך המפרט מצב מספרי מדויק. השאלה הנשאלת היא האם אותה עמודה בגרף מספרת גם את התהליך שהביא אותה להות כה גבוהה או נמוכה, מה המדדים שנקבעו כדי לקבוע “הצלחה” או “כשלון”, ועד כמה המידע הזה מפורט? סביר להניח כילא מספיק. יחד עם זאת, ללא אותם הגרפים, אייקונים ושימושים חזותיים אחרים, לא בטוח שנצליח להשאיר את המשקיע, השותף או הצרכן מרותקים עד לסיום פגישת המנהלים שלנו.

למה זה קורה לנו?

המאה העשרים ואחת מאופיינת במהירות.כולנו ממהרים, זמננו קצר ואנו עסוקים.אין לנו רגע דל. אנחנו רוצים לדעת, להבין ולשלוט במצב, אולם לא רוצים “לבזבז” את זמנינו בקריאת דו”ח עב כרס כדי להבין את התמונה כולה. ומה הפתרון להבנת התמונה כולה? ציור שלה. בדיוק כך. הציור יכול להיות הדמייה בתלת מימד של המצאה טכנולוגית מרשימה, רישום של תרחיש אפשרי או אפילו המחזה של חללית או צוללת. הכל אפשרי, וככל שהתרחיש, תמונה, הדמייה או המצגת הם מסקרנים יותר, מרגשים יותר ועשויים היטב, כך גם נשאר ממוקדים יותר.

האם זה עובד? תלוי. אם למשל אתם אדריכלים או יזמים שמעוניינים למכור בית דירות שעדיין לא נבנה, אין כל טעם להלאות את המשקיעים בפרטי הבנייה, תוואי הקרקע והתהליכים שעברתם ברשות המקומית. מה שכן ימכור הוא הדמייה אדריכלית בתלת מימד, שתראה את המבנה כפי שייראה לאחר הבנייה,כולל היכולת לסיור וירטואלי בתוכו, המאפשר להתרשם, להביע דעה ובעיקר לרצות להשקיע. אולם, אם ניקח את אותה הדוגמה ונציג את המבנה הגמור, כולל צבעי הקירות וסוג הריצוף לקבלן הבנייה, תהיה מצגת זו פחות אפקטיבית עבורו, מהסיבה הפשוטה שהוא זה שצריך להקים את המבנה וצריך לדעת את התוכנית, לקרוא את כתב הכמויות ולהבין באיזה צד עליו לבנות את הקיר התומך , כולל מחקר השטח, אישורי מהנדס הבנייה וכיוצ”ב.

צובעים את הנתונים היבשים

שימוש באמצעים חזותיים, כמו גרפים,מצגות עם תמונות, או אפילו בתוספת מוזיקת רקע שקטה, סרטונים מאוירים, גרפים בתלת מימד ואחרים הם ללא ספק דרכים “סקסיות” יותר להמחשת רעיון, משיכת תשומת לב ואפילו, לפי מחקרים גם סממן להצלחה. באמצעות העזרים הללו מראה החברה המשתמשת בהם, כי ביכולתה להפיח חיים בנתון היבש ביותר, ולהפוך אותו למסקרן ולמעניין. זוהי דרך למשוך את תשומת ליבו של המשקיע, של היזם, וגם של הצרכן, הרגיל לקבל אינפורמציה גם באמצעות פרסומות בטלויזיה, שבמשך פחות מדקה ועם המון אמצעים מעניינים, מספקות לו מידע שלם על חשיבתו של מזון בריא ומה הוא מכיל, על אמצעי מהפכני לשמירה עלהבריאות וכדומה. התפיסה היום היא כי אם יש צורך להשלים את המידע החסר באמצעות טקסט, יש את האפשרות לעשות כך, אולם כדי לגרות, לסקרן ולייצר תוצאות, יש צורך באמצעים חזותיים שיקרב אותנו מהר יותר אל העסקה המיוחלת.

דוגמאות אפקטיביות למידע שמסייע להבין טוב יותר מצב מסוים דווקא באמצעי המחשה הוא הוראות הפעלה של מוצר או הרכבה שלו, המלוות בציור הממחיש את כיוון ואופן ההרכבה. דוגמה מצוינת נוספת הא איור רפואי הנותן הסבר מקיף דווקא למי שלא בקיא במונחים ומושגים רפואיים ואפילו הוראה מצוירת על קופסת מזון, המסבירה לנו כיצד לפתוח אותה.

תוכן עניינים

הכתבה הועילה לכם? שתפו...

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
דילוג לתוכן