מערכות מידע ניהוליות

תוכן עניינים

מערכות מידע ניהוליות (MIS) הן מערכות המורכבת ממודלים שונים אשר מיועדים לסייע בקבלת החלטות שוטפות בארגון לדרג התפעולי. המערכת מורכבת ממספר מודלים שונים אשר לכל אחד מהם תפקיד אחר התורם לשרשרת הניהולית כולה, וזאת במטרה להגיע ליעדים שהוגדרו על ידי הדרג הניהולי הבכיר יותר בהתאם ללוח הזמנים ולמשאבים הנמצאים בידי הארגון.

בעוד חלק מהמודלים כמו למשל מודלים האחראים על ניהול מלאי הם אוטומטים ומוגדרים להגיב ברגע שערך של פריט מסוים או חומר גלם יורד מתחת לרמת המינימום, מודלים אחרים שולחים התראה למנהל אנושי והוא יכול להחליט האם ברצונו לנקוט בפעולה מסוימת או להעביר את המידע שהתקבל כקלט למודל נוסף. מודלים אחרים נוגעים לתחום של בינה עסקית (BI) ומאפשרים להציג תחזיות עתידיות בהתבסס על ניתוח ואנליזה של המידע הקיים.

הצורך במערכות מידע ניהוליות נוצר בין היתר בשל שטף המידע המקיף אותנו, כאשר גם למנהלים הטובים ביותר קשה לעיתים להפריד בין העיקר לטפל ולהתמודד עם מידע המתקבל מכמה ערוצים שונים במקביל. לעומת זאת, מערכת המידע מסוגלת לכמת את המידע החשוב בלבד ולהציג אותו בצורה ויזואלית ונוחה לקליטה.

כמו כן, היום בניגוד לעבר, מערכות מידע ניהוליות מתממשקות עם סביבת האינטרנט החיצונית ואפליקציות סלולאריות על מנת לתת למנהלי המערכת אפשרות לעבוד עימה ולקבל נתונים בזמן אמת בכל מקום ובכל שעה.

ניהול מערכות מידע

ככל שמערכות המידע של הארגון ומערכות המידע הניהוליות בפרט הופכות להיות מורכבות יותר, כך גם הביקוש בשוק לאנשים היכולים לתפעל את המערכת הן מהפן הטכנולוגי והן מהפן העסקי עולה. כתוצאה מכך, ישנן פקולטות לניהול וכלכלה אשר פתחו מסלולים מיוחדים לניהול מערכות מידע בנוסף למסלולים המיועדים להנדסת מערכות מידע שהיו שמורים עד כה בעיקר לפקולטות למדעי המחשב.

בהתאם לדרישות השוק, במסלולים אלו לומדים אודות כלי פיתוח שונים, כלים לקבלת החלטות, עבודת צוות ולימוד עצמי, תוכנות ארגוניות שונות דוגמת ERP – או וכיצד להתמודד עם כשל קריטי במערכת המידע – התאוששות מאסון. לפיכך, ניהול מערכות מידע אינו מוגבל לתפעול המערכת בלבד, אלא נוגע גם לפיתוח התשתית והתחזוקה השוטפת.

תפקיד חשוב נוסף של מנהל המערכת בארגון הוא אחריות על מדיניות האבטחה של המערכת, הן ברמת התיעוד וכתיבת הנהלים והן ברמה היישומית. היכולת של מערכות המידע להתממשק עם סביבת האינטרנט החיצונית אמנם תורמת ללקוחות שיכולים לראות מידע אודות החשבון שלהם כדוגמת מצב העובר ושב בבנק, אך מנגד, היא מציבה אתגרים חדשים בפני מנהלי המערכת שצריך להתמודד עם ניסיונות חדירה מבחוץ או פישינג (גניבת פרטים מלקוחות על ידי התחזות לאתר האינטרנט או השרת הארגוניים).

האחריות הכבדה המונחת על כתפיו של מנהל המערכת, מובילה לעלייה בכמות המשאבים המוקצים לו במטרה שהארגון יוכל להמשיך ולתפקד בסביבה עסקית תחרותית ועם נפחי מידע ההולכים וגדלים.

תוכן עניינים

הכתבה הועילה לכם? שתפו...

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
דילוג לתוכן