בשנים האחרונות, נתקלים הארגונים (בעיקר הבינוניים – גדולים שבהם) בתופעה גוברת והולכת של מערכות ופתרונות מידע שנבנו, נרכשו או שנעשה בהן שימוש במסגרת העבודה בארגון ללא אישור, מעורבות או ידיעה של מחלקת מערכות המידע של הארגון. מערכות אלה, המכונות “מחשוב צללים”, יוצרות עבור הארגון (וכפועל יוצא מכך, עבור מחלקת המידע הארגונית) בעיות של גישה לא עקבית, לא שיטתית ולא מקצועית לטיפול במערכות מידע בארגון.
מה הם מרכיביו של מחשוב הצללים הארגון?
- מערכות שפותחו בתוך הארגון בכלים הקיימים במערכת- החל ב- Microsoft Excelו- Microsoft Access (המאפשרות פיתוח מיני-יישומונים בשימוש ב-VBA המובנה בחבילת ה-Office) וכלה ב-Power End Users החורגים, לפעמים, מהמגבלות שהארגון התיר להם ומפתחים תת-מערכות נוספות, שהארגון אינו מודע לקיומן.
- מערכות שנרכשו או מערכות קוד פתוח – מערכות SaaS, מערכות שפותחו מחוץ לארגון ו”יובאו” לתוכו על ידי עובדים, ואף יישומי קוד פתוח שהוכנסו לארגון ללא אישור.
- מערכות בשימוש – טלפונים חכמים ואביזרים ממוחשבים אחרים (כחלק מתפיסת BYOD- Bring Your Own Device), מערכות חיצוניות המתחברות למחשב באמצעות USB, דואר אלקטרוני מבוסס שרת חיצוני (כ-Gmail, לדוגמא).
הסיבות הנפוצות
לכך שמשתמשים בארגון “עוקפים” את מנהל ה-IT ומשתמשים במחשוב צללים?
- עלויות קניה וישום גבוהות, החורגות מהתקציב המוגדר ע”י הארגון או שאינן בראש סדרי העדיפות התקציביים של הארגון.
- בירוקרטיה פנים-ארגונית, אשר אורכת זמן רב ומעכבת את אספקת הכלים הנדרשים למשתמש.
- דרישות אבטחה פנים-ארגוניות, המונעות התקנת יישומים מסוימים, ולכן, המשתמשים מוצאים להם פתרונות חלופיים.
- חוסר מודעות של ההנהלה לצרכים ה”אמיתיים” של המשתמש, בגלל תקשורת לקויה בין הדרג העסקי לבין המשתמש, המתבטאת בתקנים ורגולציות ארגוניות המוכתבים מלמעלה, ומונעים מיח’ ה-IT לספק למשתמש את הכלים להם הוא זקוק לביצוע עבודתו.
- חוסר מודעות של יחידת ה-IT לצרכיו האמיתיים של משתמש הקצה, או תפישת משתמש הקצה את יח’ ה-IT כ”לא מודעת לצרכיו”.
- דרישה להגיע למידע הקיים במערכת בדרכים ניידות ושונות (סוכן מכירות בשטח משתמש בלפטופ שלו כדי לגשת למערכת המידע, למשוך ממנה מידע ולעדכן בה מידע, מנהל מושך מיילים דרך הסמארטפון שלו, וכן הלאה).
כפי שניתן לראות, מכל הסיבות שפורטו, הגורם העיקרי לשימוש במחשוב צללים, הוא ההערכה של אלה המכניסים אותן לשימוש בארגון, שללא הכנסתן (“בהיחבא”) לארגון, עבודתם לא תוכל להתבצע בצורה הנוחה או היעילה ביותר לארגון.
מחשוב הצללים מעמיד את ההנהלה ואת יחידת ה-IT (ומנהלה) בדילמה לא פשוטה: מצד אחד מדובר בזלזול במערכת הארגונית, תוך כדי העמדה של הארגון בסכנות ממשיות, ומצד שני, ברוב המקרים, מדובר במענה על צרכים אמיתיים של משתמש הקצה, אשר, לרוב, מודע להם יותר מדרגים אחרים בארגון. במאמר השלישי, נסקור את הדרכים האפשריות להתמודדות עם הדילמה המורכבת הזו.