לפעמים, בארגון מתפתח צורך בתוכנה/יישום כלשהו, אשר מסיבות מסוימות איננו משווק כמוצר-מדף על ידי מפתחי תוכנות חיצוניים, ולכן, יש צורך לבנות אותו כ-Custom-Made, בהתאמה מיוחדת לצרכי הארגון או משתמשיו. במקרה כזה, יעמדו מול המפתח מספר אתגרים רציניים.
הנה 5 מהאתגרים הבולטים בהם:
התאמה לגורם האנושי
למד מי הוא משתמש-הקצה העתידי שלך. גורם חשוב, אם לא החשוב ביותר בפיתוח, הוא הגורם האנושי המפעיל את האפליקציה/תוכנה. התמקדות באלמנטים הטכנולוגיים בלבד, ללא לקיחה בחשבון של המשתמשים, הרגליהם ודרכי העבודה שלהם, אמנם תפיק תוכנה שיכולה להיחשב למעולה מבחינה טכנולוגית, אבל אף אחד לא ישתמש בה, כי היא איננה אינטואיטיבית עבורו. נקודה זו נחשבת לבעייתית במיוחד בארגונים מסורתיים, בהם המשתמשים אינם אנשים החשופים לטכנולוגיות שונות והרגלי העבודה שלהם הם מקובעים וקשיחים. אבחון משתמשי-הקצה ורמת היכולות שלהם חשוב במיוחד, כאשר מדובר בתוכנה שאיננה מיועדת לקהל משתמשים מקצועי בלבד, אלא נגישה לכולם.
התאמה לתנאים הטכנולוגיים הקיימים כיום בארגון
אבחן את נקודות הכשל ואת מוקדי ההתנגשויות הטכנולוגיות. בנית אפליקציה סופר-משוכללת, שיודעת לעשות המון פעולות ומייעלת את העבודה, אולם, בכל פעם שהיא מופעלת במקביל לאפליקציה קיימת וחיונית אחרת (למשל, אחת מחבילות האופיס השונות), היא גורמת להאטה של המערכת עד לקריסתה – על מנת להימנע ממצבים כאלה, יש לסקור לעומק את המשאבים הקיימים כיום בארגון ולבדוק כיצד ניתן לעבוד “איתם”, לנטרל אותם או לעקוף אותם.
התאמה לשינויים ארגוניים וטכנולוגיים
בכל ארגון, בכל שלב של חייו, חלים שינויים רבים, החל בשדרוג מערכות הפעלה, וכלה בגדילה במס’ משתמשי-קצה, מס’ סניפים, או מס’ עמדות. לו היה לך כדור בדולח ארגוני, יכולת לצפות אותם מראש. אבל היות, וכיום, עדיין אין לנו אפשרות להשתמש באחד כזה, הדרך היחידה להתמודד מראש עם שינויים כאלה, היא הניסיון לצפות אותם מראש ומלכתחילה לפתח בסטנדרטים גמישים, שיאפשרו את השינויים האלה במינימום הפרעה וזעזועים. כאשר מדובר בתוכנה פנים-ארגונית, ניתן להיעזר לצורך צפי זה בדרגים הניהוליים לצורך הערכת המצב העתידית.
הקפדה על זכויות יוצרים
אמנם, לכאורה, פרט “קטן” ושולי, אולם חשוב מאין כמותו. בשנים האחרונות (בגלל תחושת אשליית המידע הזמין, טשטוש הגבולות וחוסר הגדרות מדויקות הנוגעות לקניין רוחני) אנחנו פוגשים ברשת אתרים המכילים תמונות “חינמיות”, קבצי מוסיקה וטקסטים כתובים. חשוב מאד להקפיד, מצד אחד, להשתמש בחומרים מקוריים בלבד, או בחומרים שהשימוש בהם הוסדר אל מול בעליהם החוקיים (כקניה מסודרת של תמונות ממאגר, המקפיד לציין את השימושים המותרים בתמונות שנרכשו), ומצד שני, להגן על זכויותיך כמפתח התוכנה, מפני האקרים וחובבי אתגרים למיניהם.
הטמעה נכונה
אחת מנקודות הכשל של תוכנות רבות היא ההטמעה, הפרישה בפועל. הטמעה שגויה עלולה, לא רק לגרום את אי הנוחות הזמנית שבנקודת הזמן של ההטמעה, אלא אף לגרום להשלכות אנושיות וטכנולוגיות עתידיות. תוכנית הטמעה מפורטת, הכוללת בתוכה התייחסות לכל הצדדים של הפרויקט (החל בגורם האנושי – כתוכנית הדרכה מסודרת, דרך לוחות זמנים – אשר אינן בנויים על דוחק, אלא מכילים זמן “עודף”, וכלה בפן הטכנולוגי המדוקדק), יכולה לחסוך הרבה זמן ועגמת נפש לכולם.
כפי שניתן להבין, פיתוח תוכנה איננו משחק ילדים, לא כל שכן כשמדובר בתוכנה ארגונית. לכן, אם תכנות ופיתוח אינם תחומים בהם עוסק הארגון בדרך קבע, מומלץ לפנות לחברה המתמחה בתחום, אשר ביצעה פרויקטים כאלה אינספור פעמים.